A 2022/2023-as tanév Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyén magyar irodalom tantárgyból iskolánk tanulója, Soós Zsófia (12. a) elismerésre méltó módon szerepelt az országos döntőn is. Dicséret illeti azért is, hogy egész tanévben szorgalmasan készült a megmérettetésre. Gratulálunk a teljesítményéhez és a szorgalmához!
Köszönjük, hogy az 1%-ot átutalta iskolánk alapítványa számára.
Alapítványunk számlaszáma: 11715007-20317748
Adószám: 19668291-1-42
Pro Schola Georgius Dózsa Alapítvány
Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 7:45-8:45 Matematika PÓT évfolyamvizsga 9-13:30 Dózsa nap |
3 Jelentkezési határidő emelt szintre (10-11. évf.) 17:00 Ballagás |
4 | 5 | ||
6 Érettségi szünet (Tanítási szünet) |
7 Érettségi szünet (Tanítási szünet) |
8 Érettségi szünet (Tanítási szünet) Biciklitúra a Naplás-tóhoz |
9 HPV-oltás a 7. A-ban |
10 Jelentkezési határidő a második idegen nyelvre (8.A) |
11 | 12 |
13 | 14 Kompetenciamérés (9.B, 9.E) |
15 Kompetenciamérés (9.B, 9.E) 9:00 13. évfolyam Szakmai vizsga I. rész – tantermi vizsgafeladatok |
16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 BDSZ – Tanévzáró túra, Börzsöny-Királyrét |
26 |
27 Egyéni munkarendű tanulók osztályozó vizsgája (7-11. évf.) |
28 Egyéni munkarendű tanulók osztályozó vizsgája (7-11. évf.) 17:00 Iskolai SZMK megbeszélés |
29 Egyéni munkarendű tanulók osztályozó vizsgája (7-11. évf.) |
30 Egyéni munkarendű tanulók osztályozó vizsgája (7-11. évf.) |
31 Egyéni munkarendű tanulók osztályozó vizsgája (7-11. évf.) Testnevelés gyakorlati érettségi |
Zulauf Borbála vagyok, okleveles pszichológus. Tanulmányaimat a Pécsi Tudományegyetemen, majd az Eötvös Loránd Tudományegyetemen végeztem. Jelenleg autogén tréning gyakorlatvezetőnek, és egészségvédő és fejlesztő komplex művészetterapeutának tanulok.
Munkám során az iskola diákjainak, tanárainak mindennapjait szeretném segíteni, igyekszem a diákok mentális egészségét ápolni, személyiségfejlődésüket támogatni, emellett az iskola nevelő-oktató munkáját segíteni. Elsősorban egyéni konzultációt tartok a diákoknak, továbbá a tanároknak és a szülőknek. Ha olyan probléma merülne fel, ahol szakszerű ellátásra van szükség, akkor továbbítom a megfelelő intézménybe a diákot (pl. Családsegítő, Gyermekpszichiátria). Csoportos foglalkozásokat is tartok, pszichoedukációs, érzékenyítő vagy közösségépítő témákban, a diákoknak, szülőknek és pedagógusoknak.
Bármilyen felmerülő nehézséggel, érzelmi kihívással kapcsolatban lehet keresni engem.
Pár gyakrabban előkerülő témák:
Bejelentkezni a zulaufborbala.pszi@gmail.com címen lehet, vagy személyesen, a pszichológus szobában. A szoba a földszinten található, 10-es számú szoba (a bejárattól jobbra elindulva a folyosó bal oldalán található) az ajtóra ki van írva a nevem. A konzultációk becsöngetéskor kezdődnek, és 45 percesek, így a szünetekben tudunk egyeztetni, amikor benn vagyok.
Hétfő: 8:45-14:45
Kedd: 8:45-13:45
Csütörtök: 8:45-12:45
A diákokkal való tanácsadáshoz szülői beleegyezés szükséges. Az iskolapszichológus tanácsadást végez, amely nem helyettesíti a klinikai szakpszichológiai ellátást.
A pszichológusok Szakmai Etikai Kódexe alapján a pszichológusnak titoktartási kötelezettsége van, vagyis azokat a személyes információkat, amik a konzultációkon, tanácsadáson elhangzanak, bizalmasan kezeli. Speciális esetben, a 1997. évi XXXI., a gyermekek védelméről szóló törvény 17. §-a értelmében, ha a tanácsadás során felmerül annak a gyanúja, hogy a kliens veszélyt jelent másokra, vagy saját magára nézve, illetve bántalmazás áldozata, a pszichológusnak jeleznie kell ezt adott intézmény felé (pl. hatóság, gyermekjóléti szolgálat).
Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány: 116-111
Ifjúsági Lelki Elsősegély: 137-00
Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálat: 116-123 vagy 06-80-810600
Iskolai befizetési időpontok 2024-2025
A PROGRAM HASZNÁLATÁHOZ SZÜKSÉGES REGISZTRÁCIÓS KÓDOT ÉS SEGÍTSÉGET AZ ALÁBBI ELÉRHETŐSÉGEKEN KAPHATNAK:
kozetkeztetes@gmkxv.hu
Katona Bernadett 0670/492-3383
Lengyel Zoltánné 0670/492-3382
Köszönettel: Gazdasági Működtetési Központ
Az étkezéssel kapcsolatos minden információ (befizetési időpontok, nyomtatványok, térítési díjak, térítési napok száma) megtalálható: http://gmkxv.hu/ oldalon a Közétkeztetés fülre kattintva!
Tisztelt Szülők!
Tájékoztatónkkal szeretnénk megismertetni Önöket az iskola-egészségügyi ellátás feladataival és működési rendjével. Az iskola-egészségügyi ellátás az egészségügyi alapellátás részeként szolgálja a tanulók elsősorban megelőző jellegű egészségügyi ellátását. Munkánk célja a betegségek kialakulásának megelőzése, illetve a panaszt még nem okozó elváltozások felfedezése a későbbi károsodások elkerülése céljából. A szolgálat működését a következő törvények és rendeletek szabályozzák: 1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről 51/1997. NM rendelet a kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe vehető betegségek megelőzését és korai felismerését szolgáló egészségügyi szolgáltatásokról és szűrővizsgálatok igazolásáról 26/1997. NM rendelet az iskola-egészségügyi ellátásról Személyes adataikat az 1992. évi LXIII. törvénynek megfelelően kezeljük és tároljuk.
Az életkorhoz kötött szűrővizsgálatok közül a tanköteles korú gyermekek jogszabályban meghatározott esetben való szűrése kötelező. A szűrővizsgálatra kötelezett kiskorú személy részvételéről a szűrővizsgálaton a törvényes képviselő köteles gondoskodni. Ha e kötelezettségének a törvényes képviselő írásbeli felszólításra sem tesz eleget, az egészségügyi hatóság a szűrővizsgálatot határozattal rendeli el. A szűrővizsgálatot elrendelő határozat - jogorvoslatra való tekintet nélkül - azonnal végrehajtható!
Dr. Király Balázs
Rendelési idő: kedd
Német Krisztina
e-mail: nemetk@xv-euint.hu
Fogadóóra: kedd, szerda, csütörtök : 09:00-12:00
SZŰRŐVIZSGÁLATOK
A rendeletben foglalt szűrővizsgálatok az oktatási intézményekben kétévente történnek, (8., 10.,12. osztályban), valamint külön jogszabály szerinti 16 éves korban. Ennek keretében az orvos feladata a teljes körű fizikális vizsgálat elvégzése, a kórelőzmény és családi anamnézis ismételt felvétele, az anamnézis alapján veszélyeztetett gyerekek kiszűrése, szakorvosi ellátásra irányítása, testnevelési csoportba sorolása.
a) a testmagasság, testtömeg, a testi fejlettség és tápláltsági állapot hazai standardok szerinti értékelése, a nemi fejlődés értékelése,
b) a pszichés, motoros, mentális, szociális fejlődés és magatartásproblémák feltárása,
c) érzékszervek működésének vizsgálata (látás, kancsalság, hallás) és a színlátás vizsgálata a 6.és 10. évfolyamban,
d) mozgásszervek vizsgálata: különös tekintettel a lábstatikai problémákra és a gerinc-rendellenességekre,
e) vérnyomásmérés,
f) pajzsmirigy tapintásos vizsgálata a 4. évfolyamtól.
A vizsgálat során észlelt esetleges eltérésről a szülőnek írásos tájékoztatást küldünk, a talált elváltozások miatt szakorvosi vizsgálatra beutalót adunk, melynek eredményéről leletet kérünk vissza!
Kérjük, hogy amennyiben változás áll be gyermeke egészségügyi állapotában (műtét, baleset, egyéb kórházi ápolás, krónikus betegség), a lelet, zárójelentés másolatát szíveskedjen eljuttatni az iskolaorvos, vagy a védőnő részére és javaslatot teszünk a további kivizsgálás(ok)ra.
A kampányoltások keretében végzendő kötelező védőoltásokat az intézmény keretein belül adjuk, amely jelenleg a VII. osztályt érinti.
szeptemberben: Engerix-B első részoltás (hepatitis B ellen)
márciusban: Engerix-B második részoltás (hepatitis B ellen)
Nem kötelező védőoltásként 2014 őszétől lehetőség van az általános iskolák 7. osztályát végző lányok részére térítésmentes HPV (humán papillomavírus) elleni védőoltás igénylésére. Erről az érintett tanulók szülei minden tanév szeptemberében kapnak tájékoztatást.
Minden védőoltást megelőzően értesítést küldünk a szülőknek.
Elsősorban a következő témákban:
a) az egészséggel kapcsolatos alapismeretek (személyi higiéne, egészséges életmód, betegápolás, elsősegélynyújtás),
b) családtervezés, fogamzásgátlás,
c) szülői szerep, csecsemőgondozás,
d) önvizsgálattal kapcsolatos ismeretek,
e) szenvedélybetegségek megelőzése.
Az iskolai közösségi szolgálat (IKSZ)
A közösségi szolgálat szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása. 2016 óta az érettségi vizsga megkezdésének feltétele az 50 óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása. A közösségi szolgálatra vonatkozó jogszabályokat lásd itt.
A Dózsa György Gimnázium és Táncművészeti Szakgimnázium célja az, hogy a tanulók az iskolán belül és kívül egyaránt
végezzenek közösségi szolgálatot. Fontosnak tartjuk, hogy az iskolai életbe való bekapcsolódás mellett a diákok azt is
megtapasztalják, hogy milyen jó másoknak segíteni, tenni valamit a környezetért, megismerni különböző szervezeteket,
tevékenységeket, ami aztán később akár a pályaválasztásban is segíthet. Minél többféle feladatot végeznek a diákok az IKSZ keretein belül,
annál többek lesznek. Ezért is kérjük, hogy a közösségi szolgálatot legalább két helyszínen végezzék a diákok.
A közösségi szolgálat keretei között
1. Az IKSZ menete
A kilencedikes osztályok egy osztályfőnöki óra keretében tájékoztatást kapnak az Iskolai Közösségi Szolgálatról, megkapják a kék füzetüket, amelyben az elvégzett órák igazolását kell vezetni.
A tanuló dönti el, hogy a törvény által engedélyezett tevékenységi területek közül mit választ. Ha eldöntötte, hogy milyen szervezetnél szeretne önkéntes munkát végezni, először tájékozódnia kell arról, hogy ezzel a szervezettel van-e már az iskolának együttműködési szerződése. Amennyiben nincs még az iskolának együttműködési szerződése, akkor az igazgatóhelyettesi irodában kell kérni szerződést, amelyet két példányban kell eredetiben kitöltetni, visszahozni az iskolába mind a két példányt, majd aláírás-pecsételés után az egyik az iskolában marad, a másikat vissza kell juttatni a fogadó szervezethez. Ez után lehet megkezdeni a közösségi szolgálatot.
A törvényi szabályozás szerint a közösségi szolgálat helyszínén a tanuló tanítási napokon alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb háromórás, tanítási napokon kívül alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb ötórás időkeretben végezheti a tevékenységet.
A közösségi szolgálat végzését a kék füzetben kell vezetni, amelyben rögzítésre kerül, hogy a tanuló mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott. Az, hogy időben beírásra kerüljenek az órák, a tanuló felelőssége.
A kék füzetet minden tanév végén be kell mutatni az osztályfőnöknek, aki az év végi bizonyítványba is bevezeti a teljesített órák számát.
A közösségi szolgálatot koordináló pedagógus az ötven órán belül - lehetőség szerint a mentorokkal közösen - két órás fakultatív záró foglalkozást tart évente három előre megadott, tanítási időkereten túli időpontban.
2. IKSZ az iskolán belül és kívül
Közösségi szolgálatot az iskolában is lehet végezni. Az iskola saját határozata alapján ez maximum 35 óra lehet. A következő tevékenységekért számolunk el órákat:
Közösségi szolgálatot az iskolán kívül is lehet végezni a törvény előírásainak figyelembe vételével. Fogadó intézmény nem lehet sem profitorientált cég (BT, KFT stb.), sem magánszemély. Az iskolával együttműködő fogadó szervezetek folyamatosan bővülő listája itt található.
Iskolánkban 7. és 8. évfolyamon választható: a katolikus hittan, a református hittan és az erkölcstan.
TESTNEVELÉS
DRÁMA dozsadrama@gmail.com
Érdeklődni az iskola titkárságán a (1) 307-6423-as telefonszámon vagy e-mailben
TÁNC
Várjuk szeretettel leendő táncos diákjainkat!
négy évfolyamos általános tantervű Kód: 01
hat évfolyamos gimnáziumi Kód: 02
táncművészeti szakgimnáziumi képzés -kortárs-, modern tánc Kód: 03
négy évfolyamos dráma tagozat Kód: 10
négy évfolyamos testnevelés tagozat Kód: 12
négy évfolyamos nyelvi tagozat Kód: 33
2024. január 12. 17.00 óra tájékoztató a Gimnázium aulájában
2024. január 20. 10:00 óra Központi írásbeli felvételi vizsga a 7. és 9. évfolyamra
2024. január 30. 14:00 óra Pótló központi írásbeli felvételi vizsga minden területre
2024. február 21. A jelentkezési lapok leadásának határideje
2024. március 4. 12:00 óra Felvételi beszélgetés a hat évfolyamosok számára (külön beosztás szerint)
2024. március 5. Dráma gyakorlati alkalmassági (külön beosztás szerint, Sződliget utcai épület)
2024. március 6. 8.00 óra Tánc gyakorlati alkalmassági(Sződliget utcai épület)
2024. március 7. Testnevelés gyakorlati alkalmassági (8.00 fiúk, 12.30 lányok)
2024. március 11. 13.00 óra Szóbelizők listája (nyolcadikosok)
2024. március 12-13. 12:00 óra Szóbeli felvételi vizsga a nyolcadikosoknak
2024. március 18-19. Pótfelvételi minden területre (szóbeli, testnevelés-dráma-tánc alkalmassági)
2024. április 26. A felvett tanulók listájának közzététele
Feladatellátási hely kódja: 001
Központi telephely: Fő út 70. (minden szóbeli vizsga/beszélgetés helyszíne)
Sződliget utcai telephely: Sződliget utca 24-30.
Pontszámítás módja
Központi írásbeli összpontszáma: 50%
5., 6., 7. év végi és 8. félévi bizonyítvány (hatodikosoknál: 5. év vége, 6. félév) magyar nyelv és irodalom (irodalom, nyelvtan), történelem, matematika, idegen nyelv osztályzatainak összege: 25%
Gyakorlati alkalmassági vizsga esetén (testnevelés, dráma) megfelelt, nem felelt meg
Szóbeli elbeszélgetés: 25%
Képlet, ami alapján lehet számolni:
FONTOS!
A szóbeli vizsgára minden diák hozza magával az elektronikus napló kivonatát kinyomtatva (nyomtatási dátum: március 4. és március 8. között), a matematika és a magyar nyelv és irodalom (irodalom, nyelvtan) füzetét! (amennyiben vannak oklevelei, érmei, azokat is!)
Testnevelés gyakorlati alkalmassági időpontja: 2024. március 7.
Dráma gyakorlati alkalmassági időpontja: 2024. március 5. 9:00
Gimnáziumunkban 2006 óta működnek szervezett keretek között színjátszó (dráma) csoportok. A legrégebben a Csütörtöki Csoport. 2007-ben alapította Benkovics Sándor drámatanár és Kocsis Nándor színházi szaknevelő, diákszínjátszó, rendező. A Csütörtöki Cso-port rendszeresen indul az Országos Diákszínjátszó Találkozókon.
Várjuk tehát azon nyolcadikosok jelentkezését a drámatagozatunkra, akiket érdekel a színjáték és a dráma világa. Szeretnek csoport-ban működni, nem futnak el a kihívások elől, igénylik a szereplést és az ezzel járó élményeket. Az irodalmi drámai tagozatra járó diákok kreatív színházi gyakorlat órákon vesznek részt, mozgásgyakorlat óráik, speciális énekóráik és táncóráik vannak, betekintést nyernek a színház és drámaelméletbe, előadásokat készítenek. Bekapcsolódnak a budapesti és az országos diákszínjátszó életbe. A drámajátékokon keresztül fejlődik kommunikációs képességük, beszédkészségük, önismeretük, a mozgásgyakorlatok pedig nagy-mértékben járulnak hozzá testi fejlődésükhöz. Ezek olyan készségek és képességek, melyek segítik az ember érvényesülését az élet más területein is.
Az irodalmi drámai tagozatos diák - szándékaink szerint -, azon túl, hogy teljesíti az érettségi vizsga követelményeit, érettségizik matematikából és a többi tárgyból, pluszban végigjár egy olyan utat, amit a többiek nem. Játékos testi és mentális fejlesztő progra-mokban vesz részt, előadásokat és írásokat alkot, képes lesz - értőn - irodalmi (drámai) szövegeket elemezni. Megtanul érthetően szavakat formálni, instrukciókat értelmezni és végrehajtani. Teljesítményét és személyét komoly kontroll alatt (társai által figyelve és ellenőrizve) fejleszti, önmagáról állandó visszajelzéseket kapva. Táncol, beszél, mozog és énekel. Játszva halad, komoly felügyelet alatt szabadon!" "Hogy színész lesz-e belőle? Színész abból lesz, akinek az a sorsa, hogy színész legyen. Természetesen mindenki előtt ott az út - feladni sohasem szabad! Az irodalmi drámai tagozat fő célja azonban az, hogy az innen kikerülő fiatalok intelligens, jól kommuniká-ló, talpraesett és attraktív jogászok, közgazdászok és orvosok - adj Isten tanárok - legyenek!"
Iskolánk drámatagozatára a gyakorlati felvételi vizsgán való részvétellel lehet bekerülni.
Ez egy 2x45 perces komplex foglalkozás, ahol sor kerül a beszéd, a mozgás, a koncentráció és a kreativitás tesztelésére is.
Az első 45 percben egy drámaórán vesznek részt a jelentkezők, melynek anyaga érzetjátékból, kiscsoportos és páros improvizációkból, valamint egyéni versmondásból tevődik össze.
A másik 45 percben egy mozgás-ritmus-ének-foglalkozás vár a jelentkezőkre, melynek keretében közös mozgásgyakorlatokra, ritmusgyakorlatokra és az egyéni dalok (népdal) eléneklésére kerül sor.
Amit kérünk a gyakorlati felvételire:
- kényelmes váltóruha (sötét színű nadrág és póló)
- egy kedvenc vers, illetve dal ismerete
- max.1 oldalas, lehetőleg kézzel írott bemutatkozó anyag (fényképpel), megjelölve benne a motivációt, illetve az előadandó verset és dalt is
Várjuk azokat a diákokat, akik szeretnének megismerkedni a modern és kortárs táncokkal, szeretnének különböző technikákat megtanulni, alkotni, kísérletezni. Várjuk azon tanulókat is, akik már egy egyesület vagy tánccsoport tagjai, de további ismereteket, szemléleteket szeretnének látni, hogy tudásuk sokszínűbb legyen.
Táncművészeti szakgimnáziumi képzés -kortárs-, modern tánc Kód: 03
A felvételi eljárás három különböző részből áll:
- 2024. január 20. Központi írásbeli
- 2024. március 6. Gyakorlati alkalmassági
- 2024. március 12-13. Szóbeli alkalmasság
A gyakorlati alkalmassági, az erre kijelölt napon reggel 8 órától, várhatóan 16:30-ig tart majd.
Az alkalmasságin két rosta van, amely teljesítése után hívható csak a gyermek a szóbeli elbeszélgetésre.
Érkezés 08.00 órakor a Sződliget utcai épületbe, ahol a gyerekeknek regisztrálniuk kell.
A regisztrációnál kap mindenki egy számot, amit egész nap viselni kell, valamint itt kap információt a nap menetéről és a csoportbeosztásáról.
A regisztrációnál kell leadni a következőket:
- sportorvosi igazolás
- motivációs levél
- fényképes bemutatkozás
(Kérünk mindenkit, a motivációs levelet és a bemutatkozó anyagot úgy készítse el, hogy azt nem tudjuk visszaadni, annak egy példánya az iskolában marad.)
A gyakorlati alkalmassági egy közös bemelegítéssel kezdődik és a ráhangolódás után a gyerekek csoportokra osztva,
különböző órákon vesznek részt, ahol szakos tanárok foglalkoznak velük.
Csoportok:
- balett
- modern
- kreatív
Az első rosta 12 óráig tart, amit egy ebédszünet követ. Az ebédszünetet követően az első rosta eredményét közöljük a gyerekekkel és szülőkkel.
A második rostán résztvevők két tréningen vesznek részt. A tréninget maximum 60 percesek. Ezt követően a vizsgáztató tanárok megbeszélést
tartanak és értékelik a felvételizőket. Az eredményekről az iskola honlapján lehet tájékozódni. Itt olvasható a szóbelire
visszahívott tanulók névsora. (A gyerekek sorszámot viselnek majd, a könnyebb azonosíthatóság kedvéért.)
Minden hozzánk jelentkező diáknak eredményes felvételizést kívánunk!
Fontos dátumok:
2023. október 6. 17.00 óra tájékoztató az iskola iránt érdeklődőknek
2024. január 20. Központi írásbeli
2024. március 6. Gyakorlati alkalmassági
2024. március 12-13. Szóbeli elbeszélgetés
A táncművészeti képzés kortárs-modern táncos szakára való felkészítés céljából 2023. októberétől felvételi előkészítőt indítunk.
Helyszín: Sződliget utca 24-30.
Időpont: okt. 25., nov. 8., 15., 22., 29., dec. 6., 13., jan. 10., 17., 24.
(Igény esetén további négy alkalom: jan. 31., febr. 14., 21., 28. )
Első alkalom: 2023. október 25. (szerda) 17.00 óra
Ára:
Jelentkezés: Tenki Tamás előkészítő csoport vezető
E-mail: tenkitamas@gmail.com
Várjuk szeretettel leendő táncos diákjainkat!
Iskolánk tagozata az 1977-1978-as tanév óta működik. A tagozat két éve (9-10. évfolyam) megfelelő felkészítést nyújt az emelt szintű testnevelés (11-12. évfolyam) követelményeinek elsajátításához, azon keresztül pedig a továbbtanuláshoz szükséges - szintén emelt szintű - testnevelés érettségi magas színvonalú teljesítéséhez. Ajánljuk mindazoknak, akik a sport és a mozgás világából érkeznek, vagy érdeklődnek a terület iránt, továbbá azoknak, akik még nem köteleződtek el a pályaválasztást illetően, hiszen az első két év elvégzése után lehetőség van a váltásra.
Felvételi
Képességfelmérés:
Kötélen mászás és függeszkedésTESTNEVELÉS GYAKORLATI ALKALMASSÁGI
"Ahány nyelvet beszélsz, annyi ember vagy." (IV. Károly)
A 2021/22-es tanévtől emelt óraszámú nyelvi képzésünk nyelvi tagozat néven (tagozatkód: 33) működik tovább. Ezen a tagozaton minden diák angolt, másik nyelvként pedig az osztály egyik fele olaszt, a másik fele németet tanul. Mindkét nyelvet ugyanolyan óraszámban, négy éven keresztül heti 5, 5, 6, 5 órában tanulják. A 11. és 12. évfolyamon ezekből a nyelvekből igyekszünk a hatályos jogszabályok figyelembe vételével minél több idegen nyelvi órát biztosítani a diákok számára, akár emelt szintű képzés keretében is.
Az emelt óraszám lehetőséget teremt arra, hogy a diákok az alapkövetelményeket meghaladó ismereteket szerezzenek és jobban elmélyüljenek egy-egy célnyelvi ország kultúrájának megismerésében. Ugyanakkor az eredmények (emelt szintű érettségi, középfokú vagy felsőfokú nyelvvizsga) eléréséhez elengedhetetlen a diákok érdeklődése, motivációja, szorgalma. Olyan nyolcadikosok jelentkezését várjuk, akik az általános iskolában is szívesen tanultak idegen nyelvet, képesek és hajlandók plusz energiát fektetni a nyelvtanulásba.
Diákjaink minden évben sikeresen vesznek részt a kerületi vagy országos nyelvi versenyeken. Továbbtanuláskor és munkavállaláskor is szívesen választanak valamelyik idegen nyelvükhöz kapcsolódó szakot, ill. szakmát (pl. nyelvszak, idegenforgalom, turizmus-vendéglátás, nemzetközi tanulmányok). Néhányan közülük külföldön tanulnak tovább.
A tanórákon kívül is lehetőséget adunk a diákoknak a nyelv gyakorlására, a z angol/német/olasz kultúra megismerésére. Nagyon népszerűek a külföldre szervezett kirándulásaink, ahol a diákok élő kapcsolatba kerülnek az adott nyelvterület kultúrájával, hagyományaival. A 2021 májusában benyújtott ERASMUS+ pályázatunk elnyerte a bírálók elismerését, 2022 áprilisában 22 diákunk utazott Máltára nemzetközi program keretében.
SZÓBELI FELVÉTELI TÉMAKÖRÖK A NYELVI TAGOZATOS OSZTÁLYBA JELENTKEZŐK SZÁMÁRA ANGOL ILLETVE NÉMET NYELVBŐL:
Iskolánkban 1994-ben indult a hatévfolyamos képzés, mely a mai napig sikeres és népszerű. Ez a képzésforma sok szempontból jobb és eredményesebb, mint a hagyományos négy évfolyamos. A hat év során szoros, összetartó közösség alakul ki, ezáltal a diákok dinamikusabban, jobban tudnak együttműködni, hatékonyabbak lehetnek az órák, valamint több idő jut egyes tárgyakból a fontos anyagrészekre, így sokkal részletesebb ismereteket és biztosabb tudást szerezhetnek. Ez leginkább a továbbtanulás szempontjából fontos. "Hatos" diákjaink jobban teljesítenek a kompetenciaméréseken, az érettségin és az egyetemi felvételin, s legtöbbjük nyelvvizsgát is szerez 18 éves koráig. A pszichológusok szerint a hatosztályos gimnáziumi oktatás jó életkori váltásra épül, amit mi, pedagógusok is tapasztalunk.
összes hat évfolyamos képzésben tanuló diákunk év végi átlaga | hat évfolyamos képzésben tanuló végzős diákjaink érettségi átlaga |
|
---|---|---|
2016. | 4,21 | 3,8 |
2017. | 4,22 | 4,58 |
2018. | 4,18 | 4,39 |
2019. | 4,09 | 4,12 |
2020. | 4,11 | 4,34 |
2021. | 4,42 | 4,35 |
2022. | 4,23 | 4,28 |
2023. | 4,24 | 4,38 |
A 2020-ban érettségizett hat évfolyamos osztályunkban 22 tanuló 28 tantárgyból tett emelt szintű érettségi vizsgát, ennek átlaga: 4,67
A 2021-ben érettségizett hat évfolyamos osztályunkban 23 tanuló 32 tárgyból tett emelt szintű érettségi vizsgát, ennek átlaga: 4,375
A 2022-ben érettségizett hat évfolyamos osztályunkban 24 tanuló 29 tárgyból tett emelt szintű érettségi vizsgát, ennek átlaga: 4,0
A 2023-ban érettségizett hat évfolyamos osztályunkban 27 tanuló 31 tárgyból tett emelt szintű érettségi vizsgát, ennek átlaga: 4,7
A 6 évfolyamos gimnáziumba történő jelentkezés menete az általános iskola 6. évfolyamára járó tanulók esetében: Link
Általános tagozatunkat azoknak a diákoknak ajánljuk, akik szeretnének gimnáziumi érettségi bizonyítványt szerezni, de még nem kötelezték el magukat semmilyen tantárgy irányába. 11. évfolyamtól választhatók emelt szintű képzések ezen a tagozaton.
A következő tanévben összesen kb.30 diákot tudunk felvenni általános tagozatra.
A Dózsa György Gimnázium Rákospalota legrégebbi középfokú oktatási intézménye, az 1998/99-es tanévben ünnepelte fennállásának 120. évfordulóját. Az iskola jelenlegi épületei nem tükrözik a patinás múltat, annál inkább a fennmaradt iratok, dokumentumok, jegyzőkönyvek, évkönyvek. Ezekből jól nyomon követhető nemcsak az iskola múltja, hanem közvetve Rákospalota, és az egész korszak történelme. A legrégebbi fennmaradt dokumentum a gimnázium 1886-os évkönyve. A korábbi időszakról csak közvetve, a későbbi iratok utalásaiból vannak információink.
Az iskolaalapítás korszakának jellemzőiA kiegyezést követően Magyarország általános fejlődésnek indult. Hatalmas építkezés vette kezdetét a közlekedés, az ipar, mezőgazdaság, területén. A millenniumi felkészülés lázában Budapest világvárossá nőtte ki magát. A "legszebb békeidőszak" volt ez, amikor az oktatás is jelentős fejlődést élt meg.
1868-ban Eötvös József vallás-és közoktatási miniszter nevéhez kötődő törvénycikk, az úgynevezett "népiskolai törvény" általános tankötelezettséget vezetett be a 6-12 évesek részére. Előírta, hogy minden olyan községben, ahol legalább 30 tanköteles korú gyerek él, és nincs működő felekezeti iskola, elemi népiskolát kell létesíteni. Az elemit elvégzők, de a továbbtanulók számára 15 éves korig kötelezővé tette az úgynevezett "ismétlő iskolai oktatásban" való részvételt. Akik a hat elemi után nem tudtak, vagy nem akartak középiskolába menni, azok a polgári iskolában folytathatták tanulmányaikat. A polgári iskola 1880-tól, a 6 évről 4 évre módosított elemi után 6 esztendeig nyújtott további képzést.
A századforduló környékén az iskolarendszer a következőképpen módosult: 4 elemi után vagy a 6 éves polgári iskolában, vagy a 8 éves gimnáziumban lehetett továbbtanulni.
A Dózsa György Gimnázium elődjét 1877-ben negyedi Szabó Alajos, az Állatorvosi Főiskola nyugalmazott igazgató főorvosa alapította magánintézményként. Házában elemi és polgári iskolát, 1878-ban négyosztályos algimnáziumot alapított (a gimnáziumunk alapítási évének ezt az évet tekintjük), melyhez internátus is tartozott. A tanítás az állami iskolák tanterve szerint, a részben még a mai napig is meglévő, de oktatás céljára már em használt épületekben folyt. Az alapító eredeti szándéka szerint saját gyerekeit akarta néhány előkelő család fiával együtt nevelni (az iskolának 1945-ig csak fiútanulói voltak). Az egészséges levegő, a főváros közelsége, az arisztokrácia érdekei az intézet kiépítéséhez vezettek. Szabó Alajos növendékeinek sokoldalú képzést ígért: a rendes tantárgyakon kívül lehetett tanulni szavalást, éneklést, rajzot, zongorázást, hegedülést, vívást, lovaglást, táncot, testtartást és illemtant, gyorsírást, angol és olasz nyelvet. A társalgás pedig váltakozva magyarul, németül, franciául és latinul folyt. Sajátos, úgynevezett Eton-típusú iskola alakult itt ki, a tehetősebb rétegek szolgálatában.
Az iskola a századfordulótól az I. világháborúig1891-ben Szabó Alajos veje, Wágner Manó vette át az elemi és a polgári, 1892-ben pedig az algimnázium vezetését. Ezt 8 osztályú főgimnáziummá fejlesztette ki. 1906-ban nyilvánossági jogot kapott, ettől kezdve a végzett diákok a saját iskolájukban (1906 előtt a váci gimnáziumban) érettségizhettek. A növendékek száma a századfordulón állandó jelleggel 100, röviddel utána 200 fölé emelkedett. Kezdetben az intézetnek alig akadt palotai diákja: például az 1883-84-es tanévben 6 elemi iskolásból 1 bécsi, 2 budapesti, 2 Pest megyei, 1 pedig romániai származású volt. Az összlétszám megoszlása 1899-1900-ban: 8 helybeli, 11 Pest megyei, 52 más megyei, 22 budapesti és 4 külföldi (a palotai gyerekek száma csak a Horthy korszakban érte el 50 százalékot.)
A magas internátusi díj és tandíj eleve osztályjelleget adott az intézetnek. Arisztokratikus jellege az I.világháború alatt szűnt meg, többségben ekkor az iskolában értelmiségi származású gyerekek tanultak. Az intézet a kezdeti évtizedekben sosem lett az egyszerűbb származású gyerekek iskolája, bár néhány ingyenes és kedvezményes hely létesült a tehetséges tanulók számára. 1908-ban például Rákospalota község Wágner Manó intézettulajdonos harmincéves tanügyi működésének emlékére 1000 koronás alapítványt tett, hogy annak kamataival szegénysorsú, jómagaviseletű gimnáziumi tanulót jutalmazzanak.
Több szegénysorsú tanulót segélyezett maga az intézettulajdonos is azzal, hogy tankönyvekkel látta el őket, a tandíjat részben, vagy egészben elengedte. Az elengedett tandíjak összege 1908-ban 6040 korona volt. A 15-20 fő közötti, kiválóan képzett pedagógusokból álló tantestület (1945-ig 2 külső óraadó tanárnő kivételével csak férfiak tanítottak) olykor rendkívüli szigorral lépett fel "a növendékek féktelen, nem éppen iskolába való magaviseletével" szemben. Hasonló szigor jellemezte az osztályzásokat is, évről-évre a növendékek 20-30%-a megbukott. Másfelől viszont - a közvélemény szerint - az érettségi bizonyítvány megszerzése csak anyagi gondot okozott.
Itt is az Etonban tökélyre jutott elv érvényesült: vagyis az uralkodó osztály gyerekeinek meg kellett tanulniuk a feltétlen engedelmességet, hogy majd uralkodni tudjanak.
Az indulás éveiben az iskola felszereltsége még meglehetősen hiányos volt, nem volt se szertára, se könyvtára. Dr.Hóman Ottó (Hóman Bálint, vallás és közoktatási miniszter apja), tankerületi főigazgató támogatásával Wágner Manó, az intézet tulajdonosa fokozatosan biztosította a kor követelményeinek megfelelő felszereltséget. Az 1886-os évkönyvben erről a a következőképpen ír: "az iskolát, s belső berendezésében oly színvonalra igyekszem emelni, hogy ma bátran kiállja a versenyt minden tekintetben, akármelyik modern hazai állami intézettel. Tanári könyvtára ma már több mint ezer kötettel rendelkezik, ifjúsági könyvtárában pedig közel 400 kötet könyv található. Mértani és szabadkézi rajz számára minden eszközzel el van látva: physikai, természetrajzi, vegytani és régiségtani szertáraiban bőven megvan minden, amire szükség lehet a tanításban: érem és pénzgyűjteménye pedig olyan gazdag, hogy kevés mását találhatni. Angol parkja valóságos erdőt képez, árnyas utakkal és lugasokkal, ahol tavasztól őszig a tanulók a szabadban tanulhattak. Tanári kara kiváló pedagógusokból áll: oly szakférfiak, akik részben valamely budapesti állami intézetben vannak alkalmazásban, s azon kívül intézetembe is bejárnak. A többi teljesen az intézet szolgáltatásban van".
Az iskola előnyeiről a következő olvasható az 1896-os évkönyvben: nincs hazánkban egyetlen hasonló intézet sem, amely a kedvező fekvésénél fogva, a falusi élet előnyeit a főváros életével egyesítené, mint az enyém, anélkül, hogy a főváros hátrányai is érezhetők. Azon erkölcsi előnyök között, amelyeket intézete nyújthat, talán nem utolsó helyet foglal el az sem, hogy a felserdültebb növendékek itt lehelyezve távol élnek még a rosszra sábító minden olyan alkalomtól is, melynek a város annyira bővében van, és amelynek tapasztalatlan ifjú nem ritkán ellenállni képes nem lévén, zsákmányul esik. Az 1901-1902-es évkönyvben a jövendő tanulók szüleinek tájékoztatására szerepel az iskola megközelítési lehetősége, a felvétel körülményeinek, valamint az internátus házirendjének ismertetése, bepillantást kapva a századfordúló iskolájának hétköznapjaiba.
Rákos-Palota fekvése: Rákos-Palota Budapest tőszomszédságában 112936 méter tengermagasságnyira, a legegészségesebb helyen fekszik, egyenes és könnyű összeköttetésben a fővárossal. Számtalan fővárosi család lakhelye s a főváros egyik legkedvesebb kirándulási pontja. Vasúton 15 percnyire van a fővárostól, mert a Magyar Királyi állavaspálya budapest-bécsi vonalának első állomáshelyéül szolgál. Úgy tetszik tehát, mintha magában a fővárosban laknánk és mégis távol vagyunk éppen nem üdítő körétől. Rákos-Palota vasúti-, és posta-állomás: van községi rendes orvosa, ezenkívül két magánorvosa és két gyógyszertára: a személy és vagyoni biztonság fölött pedig a Magyar Királyi államrendőrség őrködik.
Az intézet fekvése: maga az intézet több hold kiterjedésű árnyas és gondozott angol park közepette, száraz és igen alkalmas épületekben van elhelyezve: külön lakószobák és egészen külön a tantermek. A főépületnek jó tágas, nyílt verandája a legkellemesebb nyári tartózkodási hely gyanánt, s egyúttal éttermül is szolgál: a parkban pedig teljesen felszerelt testgyakorlótér, tekézőpálya, messzelátó és fürdőhelyiség állnak a növendékek használatára. Ugyanitt ismét külön épület, melyben a beteg- és üdülőszobák vannak. Télen egy tornaterem, korcsolyázó pálya, szánkázás és egy igen tágas társalgóterem zongorával és szórakozási eszközökkel egyesíti a növendékeket.
Közlekedés: aki az intézetet meglátogatni kívánja, legegyszerűbb, ha vasúton teszi meg. Egyszerűen elmegy Budapesten a volt osztrák-magyar, jelenleg Magyar Királyi államvasútak a váczi-körút végé lévő nyugati pályaházába és a Bécs felé menő vonatok valamelyikével 15 percz alatt Rákos-Palotára ér. A Budapestről menő gyors- és futárvonalak nem állnak meg Rákos-Palotán. A rákospalotai állomástól a vasút felett elvonuló vasszerkezetű hídon átmenve, az Erzsébet utczán felfelé haladva, pár száz lépésnyire fekszik az intézet helyisége. A távolból is könnyen felismerhető a főépület homlokzata előtt egyenesen sorban álló óriási topolya- vagy jegenyefák és a főépületre erősített tábláról, a melyen ezen czim olvasható: "Wágner Manó tan- és nevelő intézete". Ha pedig valaki lekésett a vonatról, úgy üljön fel Budapesten egy "Rákos-Palota" feliratot viselő közúti kocsira. Nyáron ezenkívül Budapestről Újpestig gőzhajóval is jöhet. A helyi gőzhajók Budapest és Újpest között minden órában közlekednek reggel öt órától esti kilencz óráig. A gőzhajóba be lehet szállni a pesti parton: a vámpalotánál, az Eskü-téren, a Magyar Tudományos Akadémia palotájánál, a budai parton pedig a Tabánban és a Fazekas-, vagyis Bombatéren. Az út Újpestig mindössze 20 perczig tart. Mint tehát látható, közlekedésünk a fővárossal rendkívül könnyű. Rákos-Palota és Budapest között ugyanis a Magyar Királyi államvasút nyugati pályaházából a vonatok 18-20-szor, vasár- és ünnepnap 20-22-szer, a villamos vasút pedig minden órában többször közlekedvén, a szülők és gyámok azon kedvező helyzetben vannak, hogy gyermekeiket könnyen meglátogathatják: mint viszont a növendékek szintén könnyű szerrel megszemlélhetik a főváros tudományos és művészeti intézeteit, gyűjteményeit, ipartelepeit, állatkertjét és egyéb látványosságait. Intézetem e szerint csakugyan alkalmat nyújt a főváros előnyeinek élvezésére, anélkül, hogy annak hátrányaiban is osztoznék.
Az oktatási órák között 10 perc pihenés, vagy járkálás. Ezen napirend csak az évszakok kívánalmai szerint változik némileg. Minden szerdán és szombaton délután szünidő, amely a körülményekhez képest hosszabb sétára, vagy kirándulásra, írásbeli dolgozatokra, tanulásra, zenére s egyéb rendkívüli tárgyak tanulására lesz felhasználva.
Rákos-Palotán négy vallásfelekezet van, úgymint a római katholikus, ágostai evangélikus, református és izraelita, s mindegyik vallásfelekezetnek saját lelkésze és temploma van, miért is a növendékek tanár vezetése és felügyelete alatt saját vallásuk isteni tiszteletében részesítettnek. Vasárnap az igazgatóság engedelmével, a fővárosból való növendekek, vagy azok, kiknek ott rokonaik vannak, látogatást tehetnek.
FelszerelésA növendék hozzon magával: ágyneműt (matracz, üres szalmazsák, 1 vánkos, 1 takaró és ágyterítő vagy pokrócz), fehérneműt (6-9 nappali, 3 éjjeli ing, 6 gatya, 12 pár harisnya vagy kapcza, 12 zsebkendő, 3 ágylepedő, 3 paplanlepedő és 3 vánkoshéj), lábbeli (2-3 pár czipő, vagy csizma), továbbá ruha-, haj- és fogkefét, ritka- és sűrűfésűt, szivacsot, vízkancsót, mosómedenczét és éjjeli edényt. Ez utóbbi három kelléket legczélszerübb zománczos pléhből venni, mert az el nem törik. Az evőeszközöket és poharakat az intézet adja minden egyes növendélnek használatul. Az öltöző ruhát a szülők belátására bízom, azonban kívánatos, hogy az, az évszakhoz képest legalább egy házkörüli és egy kimenő öltözetből, továbbá a tornászathoz szükséges vitorlavászon nadrágból álljon. Ékszereket, órát csak a serdültebb növendékek hozzanak, mert a kisebbek az ilyesmire nem tudnak eléggé gondot viselni. Tévedések elkerülése végett a megjegyezhető tárgyak a szokásos ismertető jegyekkel (kezdőbetük, vagy monogram) legyenek ellátva, s a növendékek összes tárgyait magában foglaló két jegyzéket hozzon magával a kellő átadás és átvevés végett.
Iskolai ünnepségekAz évfordulókról történő megemlékezések is tükrözik a hazafias, nemzeti öntudatra nevelés szándékát. Az I. világháború előtti években az iskolában rendszeresen megünnepelték nemzeti ünnepeinket: március 15-ét, 1848. április 11-ét (V. Ferdinánd ekkor rekesztette be az utolsó rendi országgyűlést, és szentesítette a március 15-én kivívott törvényeket), I. Ferenc József királlyá koronázásának évfordulóját, a király névnapját és az aradi vértanuk napját. A kor furcsa fintora, a király névnapja október 4-re, az aradi vértanúk napja október 6-ra esik. Éveken keresztül megemlékeztek Erzsébet királyné haláláról. A gimnázium tanárai és diákjai egyaránt részt vettek az új rákospalotai római katolikus templom felszentelési ünnepségén 1900. július 1-én, 1908-ban Kossuth Lajos rákospalotai szobrának avatási ünnepségén, (ezen Kossuth Lajos Ferenc nevű fia - mint miniszter - is jelen volt), 1906. október 27-én II. Rákóczi Ferenc hamvainak hazaszállítása alkalmából hálaadó istentiszteleten volt jelen az iskola. 1910. április 8-án Széchenyi István halálának 50.évfordulóján kegyeletes ünnepség keretében áldoztak a "legnagyobb magyar" emlékének.
Tanulmányi kirándulásokTanulmányi kirándulásokat akkor is szerveztek a diákoknak. Rendszeres volt a gyárlátogatás is szaktanári kísérettel (olajgyár, gyufagyár, sörgyár).
Harc az alkoholizmus ellenAz alkoholizmus elleni küzdelemre már akkoriban is gondot kellett fordítani. 1910-ben megalakul az Alkoholellenes Szövetség, mint az Országos Alkoholellenes Szövetség fiókja. A tagok havonként gyűlést tartottak, mely alkalommal "levélbelileg buzdították" az ifjúságot. Az egyesület a "Minden alkohol méreg" című röpiratot 200 példányban nyomtatta ki terjesztésre.
Az I. világháború éveiAz I. világháború miatt az 1914-15-ös tanév csak később, szeptember 20-án kezdődhetett, és egy hónappal előbb befejeződött. Hadi szolgálatra hat tanár és néhány nyolcadikos diák vonult be. A bevonult diákok miniszteri rendelet alapján előzetes érettségi vizsgát tettek. A háború által sújtottaknak, és hozzátartozóinak segélyezésében az iskola is kivette részét. A harctéren küzdő katonak részére karácsonyi gyűjtést szerveztek. A gyűjtés eredményét - 31.410 koronát - a Honvédelmi Minisztérium Hadsegélyező Hivatalának küldték meg. A helyi Vöröskereszt egyleti hadikórházában fekvő sebesült katonák részére az intézet ifjúsága kétezer cigarettát gyűjtött, melyet karácsony és újév táján osztottak ki. Eredményes volt a fémgyűjtés is, ami szintén összeget juttatott jótékony célra. Hadikölcsönt is jegyeztek, az intézet igazgatósága 500 koronát, az ifjúság 300 koronát.
A TanácsköztársaságA Tanácsköztársaság napjairól a következők olvashatók az 1918-1919-es összevont évkönyvben: "a hosszú világégés és a vele kapcsolatos szomorú események intézetünk felett sem vonultak el nyomtalanul. A teljes dicsőséggel kivívott nagy harc után következő dicstelen események mély hatással voltak ifjúságunkra is. Csalódásunk teljes volt, következmények kétségbeejtők. A szomorú korszak, mely akkor kalandorok gazságából ránk szakadt, minden erkölcsi és ezer éven át megszentelt történelmi igazság félredobásával felforgatni, megsemmisíteni igyekezett nemzeti alapon álló nevelési rendszerünket. Hála a gondviselésnek, ez minálunk csak a legminimálisabb mértékben sikerült. Akadt ugyan tantestületünkben két tanár és négy tanuló, akik a bekövetkezett destruktív irányzat lelkes bajnokaivá szegődtek, nagy egészében azonban mind a tanári kar, mind az ifjúság becsülettel kitartott nemzeti ideáljai mellett. Igen nehéz dolog volt ez akkor. Midőn az intézetet a vörös terror állandóan mint ellenforradalmi fészket kezelte, tulajdonosát és társaságát még a fehér asztalnál is detektívekkel figyeltette. Nagyon kevéssé rójuk le hálánkat akkor, amidőn e helyen is becsületes magyar szívünk legmelegebb köszönetét fejezzük ki Zöldi Mihály tanár úrnak - mint a tanács által intézetünkhöz kinevezett iskolavezető - helyét annyi hazafias érzéssel és az új rendszer iránt érzett oly fokú undorral töltötte be, aminőt tőle, a magyar Alföldön nevelkedett keresztény embertől elvártunk. Már megjelenésekor kijelentette, hogy az állást csak azért vállalta el, mert különben "ki tudja milyen fajú embert ültetnek a nyakunkba". Nem is volt vele semmi baj. Zászlóinkat megőriztük, kommunista előadásokat nem tartottunk, szexuális oktatás nem volt, az Internacionálét nem tanítottuk, nemzeti ünnepeinket kegyelettel megültük, a magyar irodalmat és történelmét pedig olyan energiával tanítottuk és követeltük, mint azelőtt soha. Igaz, hogy erről - általunk ismert módon - az akkor fölöttes úgynevezett "művelődési osztályok", sőt maga a népbiztosság is tudomást szerzett, Zöldi Mihály iskolavezetőt letartóztatással fenyegette meg, mint olyat, "aki nem akarja és nem is hajtja végre a tanácskormány rendeleteit", súlyosabb következménye azonban a dolognak nem lett. Mélyen elszomorító volt azonban az az eset, midőn Wágner Manó intézménytulajdonost egy azelőtt mindig dédelgetett tanár feljelentésére forradalmi törvényszék elé utalták azon "vád" alapján, hogy a tanácsköztársaságot lépten-nyomon szidja, abba beilleszkedni sem nem tud, sem nem akar és az ifjúságot a régi tradicíóknak megfelelő hazafias szellemben neveli s ugyanezt kívánja tanáraitól is. "Erőskezű elvtárs" kiküldését kérte a népbiztosságtól, hogy az intézetet megrendszabályozza. Az "erőskezű" meg is jött. Nagy volt azonban a csodálkozása, midőn vörös jelvényt sem a tanároknál, sem az ifjúságnál (négyet kivéve) nem látott. Ez ügyben hozzánk intézett kérdésére természetesen kitérő választ adott. Sok tanuló volt, azonban, akik fehér gombot, illetőleg szalagot viseltek és az ideiglenes iskolavezetőnek szemébe mondták a tanácsköztársaságról való, nem éppen hízelgő véleményüket. Ezeket a tanulókat ő dicséretreméltó elnézéssel csak "éretlen bolondnak" nevezte, az az intézetet mint a tanácskormány megbízottja, közvagyonnak minősítette és leltár szerint birtokba vette 1919. évi április 25-én. Súlyosabb következményekkel járt azonban az a feljelentés, melyet négy tanulónk tett ugyancsak Wagner Manó intézettulajdonos ellen. A vád az volt, hogy "nem engedi az ifjúságot kommunista gyűlésekre, a szervezkedést meggátolja, a diák-agitátorokat az intézetből kidobja és minden tekintetben ellenforradalmár". Erre Wagner Manót 1919. május hó 28-án letartóztatták, és főrendiházba kisérték. A gondviselés útja volt, hogy kihallgatását olyan ember végezte, kinek atyja valamikori tanítványa volt. Mentő tanúként bejöttek ugyan tanári karának jobbérzésű tagjai és tanítványai, de talán egyedül az említett véletlennek köszönheti, hogy a gyászos emlékű főrediházi pincéből kiszabadult. A június 24-i ellenforradalom napján községünk körülbelül 20 percig heves ágyútűz alatt állott. Egy gránát közvetlenül az intézet kapuja előtt csapódott be, és életveszélyesen megsebesített egy munkást, aki sérüléseibe bele is halt. Egy szilánk átütötte az intézet tetejét, többet pedig szanaszét az udvarban találtunk. Jó szerencse, hogy azon időtájban senki sem tartózkodott, az iskolában. Augusztusban végre ütött a szabadulás órája, az intézet visszakerült jogos tulajdonosának birtokába, s most már hozzáfoghattunk a szemét eltakarításához, az újjáépítéshez".
Két tanárt a "proletárdiktatúra intenzív támogatása miatt" a Vallás- és Közoktatási Minisztérium fegyelmi úton állásvesztésre ítélte. A tanácsköztársasággal szimpatizáló diákokat az intézet vezetősége tanácsolta el az iskolából.
ÖnképzőkörökAz iskolában több önképzőkör alakult, melyek az 1948-az államosításig működtek. Az Ifjúsági Mária Kongregáció a mélyebb lelkiélet, a katolikus öntudat fejlesztésére szolgált. A tagok száma 1925-ben (a megalakulás évében) 75 volt - az akkori 263-as tanulólétszámnak több mint 30%-a. A Vörösmarty Önképzőkör és tevékenysége az irodalom, a történelem a természettudományok minden ágára kiterjedt. Ők állították össze az iskolai ünnepségek műsorát, de önálló műsorral néha saját versekkel, elbeszélésekkel is felléptek. A Toldi Miklós Sportkörnek 1925-ben négy működő szakosztálya volt: torna, atlétika, játék, és téli sportok. Később a kör turisztikai szakosztállyal bővült. A sportkörnek 119 tagja volt (a tanulólétszámnak körülbelül a fele). Az Ifjúsági Énekkarnak 94 tagja volt. Az országos dalversenyen 1925-ben 2. helyezést értek el. A következő évben 14 fős zenekart is létrehoztak. A 911. számú Szent Imre Cserkészcsapat 1925-ben alakult két rajjal. A kiképzésen kívül számos kirándulást is szerveztek. A művészeti irányú rajzgyakorlatokat 18 taggal Galla Endre festőművésztanár irányította.
Az iskola bővüléseA jelenlegi Bartók Béla utcai kétemeletes épületet 9 tanteremmel 1935-ben adták át.
A II. világháború éveiA háború nemcsak a tanár és diák idegeit tartotta állandó feszültségben, de gazdasági téren is éreztette hatását. Miniszteri rendeletre légoltalmi gyakorlatot végeztek az iskolában, létrejött a légoltalmi szervezet. 1940-ben alakult meg a Diáknaptár mozgalom. Célja az volt, hogy a "méheket" rászoktassa a takarékosságra, gyűjtésre és hasznos munkára (vas és fémhulladék gyűjtésre). Az igazgató és a tantestület elsőrendű kötelességének tartotta, hogy a bolsevizmus elleni küzdelem fontosságát meggyőző erővel hangsúlyozza a tanulóifjúság előtt, kitartásra és a háborús nélkülözésnek a magyarság győzelmes élethalál harca érdekében való türelmes elviselésére buzdítsa a tanulókat. Az 1941-1942-es kemény tél miatt takarékossági okokból a tankerületi főigazgató egy hetes szénszünetet engedélyezett. Az 1944-45-ös tanév Budapest ostroma miatt csonka volt. Október 2-án kezdődött a tanítás, nem teljes óraszámmal és tanrenddel, mivel a tantestület több tagja teljesített ekkor katonai szolgálatot. A tanítás október 28-án ideiglenes jelleggel befejeződött. Az őszi hónapokban a hadszíntér mindinkább közeledett a főváros felé. A harcvonal közelsége gyakoribbá tette a légitámadásokat, és mind sűrűbbek lettek a tűzérségi belövések is. December 15-én Rákospalota megyei város az iskolaépületet (a jelenlegi "B" épületről van szó) földszintjének 4 tantermét vette igénybe segélyhelyül. Az iskolában létesített segélyhely később ideiglenes kórházzá bővült. Az intézet anyagi nehézségekkel küzdött. A kultuszkormány úgy segített a fenntartón, hogy 1942-ben két, 1943-ban három tanárát nevezte ki állami tanárrá. 1945-ben aztán az iskola valamennyi eddig még magángimnáziumi működő tanárát állami tanárrá nevezte ki. Ezentúl is voltak segélyakciók a hadirokkantak, árvák megsegítésére. Az iskola cserkészei a hadbavonultak családjainál kertművelési munkákat vállaltak. Az iskola tanulói rendszeresen leveleztek az arcvonalon küzdő intézeti öregdiákokkal. A háborús károk helyreállítási munkáiban az iskola diáksága is kivette részét. A bombatölcsérek betemetésével és a vasútvonal rendbehozatalával háromszor végeztek rohammunkát. A háború során a nevelőotthon épülete annyira megrongálódott, hogy az 1944-45-ös tanévben nem is tudott diákokat fogadni. Az épület felszerelési tárgyai nagyrészt veszendőbe mentek.
Az iskola a II. világháború utánA háború utáni első években a szénhiány miatt korábban kezdődött a tanév és hosszabb volt a téli szünet. Időszakonként kénytelenek voltak a fűtési gondok miatt rövidített órákat tartani. Az 1948-as év jelentős változás az iskola életében. Állami tulajdonba került és Dózsa György nevét vette fel. Ettől az évtől kezdve folyamatosan kapta az iskola a központi utasításokat, jelentős mértékben beleszólva annak belső életébe. A hitoktatást megszüntették, kötelezővé tették az orosz nyelv oktatását, március 21-e, április 4-e, május 1-e, november 7-e megünneplését, a Pajtás újság előfizetését. Még abba is beleszóltak, hogy a diákok ne énekeljék ballagáskor a "Ballag már a vén diákot", mert "méltatlan volna, ha erre a búcsúzásra ezen címen ismert romlott, idegen dallamú és értéktelen szövegű dal nyomná rá a bélyegét. Egyébként magának a ballagás szónak a használata sem indokolt a diákok (különösen diáklányok) búcsúzásával kapcsolatban". A legfőbb dekoráció az épületen belül kommunista jelszavakból állt. 250 jelszó készült. "Az iskola tanulóifjúsága és tantestülete teljes létszámban kivonult Rákosi Mátyás elvtárs első választási beszédének meghallgatására a Láng gépgyár angyalföldi sporttelepére. Az itt hallottakat a következő napon az egyes tanárok órákon megbeszélték, majd az ifjúság klubdélutánon részleteiben is megtárgyalta a nagy beszédet" - olvashatjuk az 1948-as évkönyvben.
Ebben az évben gimnáziumunk a kerület általános iskolásai részére pályázatot hirdetett meg "Miért élünk szívesen népi demokratikus országban?" címmel. A pályázatok jeligések voltak. Az akciónak olyan nagy volt a sikere, hogy nemcsak a helyi "Északpestkörnyék" című hetilap, hanem a "Szabad Nép" és a Köznevelés" figyelmét is magára vonta.
Az 1956-os forradalom időszakáról nincs az iskolának emléke. A forradalom utáni évekből fennmaradt jegyzőkönyvek szerint történtek eltanácsolások politikai okokból. Egy tanulót például a "Népszabadság" elégetésével vádolták, pedig ő "csak" melegedni akart, mivel télen hideg volt az udvaron tornaórán. Bevezették 1960-tól a politechnikai oktatást, ahol a tanulók az elméleti ismeretek elsajátítása után berendezett tanműhelyekben, vagy egy gyárban fejleszthették kézügyességüket, és szakmai ismereteiket, "közvetlen kapcsolatba kerülve a termeléssel". A politechnikai oktatás megszervezése a kerületi Pártbizottság és az Oktatási Osztály segítségével történt. A következő szakmák tanítását határozták el: bőripari, lakatosipari, vegyipari és zöldségtermesztési szakma. Ősszel a diákokat a Rákospalotai Béke Termelőszövetkezetbe vezényelték ki, hogy résztvegyenek az őszi betakarításban. Az osztályokat a teljesítményük alapján versenyeztették. A testnevelés tagozatos osztályok beindítása színesítette az iskola profilját. Ennek sikerét bizonyítja, hogy falai közül számos élsportoló került ki. A kerületi pártszervek és a tanács rendszeresen ellenőrizte az iskola működését, melynek nemcsak szakmai, hanem politikai vetülete is volt. Számos jelentést kellett készíteni "fölfelé", ami nyilvánvalóan jelentős többlet adminisztrációs munkával járt.
Az utóbbi évtizedek kiemelkedő eseménye az új, 16 tantermes épület átadása biológia, kémia és fizika szertárakkal, könyvtárral, valamint gazdasági irodákkal, tanárival 1969-ben. 1971-ben Dózsa György születésének 500. évfordulójáról jubileumi ünnepséggel emlékezett meg az iskola. Ebből az alkalomból avatták fel Kiss István Kossuth díjas szobrászművész Dózsáról készített szobrát.
A 90-es évekA rendszerváltás utáni évek jelentős változása, hogy az 1994-1995-ös tanévtől a hagyományos 4 évfolyamos osztályokon kívül 6 évfolyamos gimnáziumi oktatás is folyik. Az eredményes tanítást a sporton kívül különösen az olasz nyelv oktatásában az OKTV-n számos rangos helyezést elért diák, valamint a sikeres állami nyelvvizsgát elért tanulók magas száma jelzi. Iskolánk tanulói minden évben résztvesznek az Országos Olasz Nyelvi Diáktalálkozón, jó eredményükért többen egyhónapos olasz ösztöndíjat nyertek. Tavaly alakult a Palotai Öregdiák Alapítvány a Dózsa György Gimnáziumért. Terveink között szerepel - az anyagi lehetőségek függvényében - egy jubileumi évkönyv kiadása, iskolatörténeti film elkészítése, emlékérem, emléktábla, tanulmányi és sportversenyek, kiállítások és egy ünnepi gálaest megszervezése.
Híressé vált diákjaink és tanárainkA következőkben - a teljesség igénye nélkül - azon volt diákok és tanárok neve, rövid életrajza szerepel, akik vagy gimnáziumi tanárként, vagy diákként az iskola padjait elhagyva a későbbiek során híressé váltak. Méltán büszkeséggel tölthet el bennünket, hogy ezeknek az embereknek az életében a mi iskolánknak meghatározó szerep jutott. Forrásként a gimnáziumban fennmaradt dokumentumok, a Magyar Életrajzi Lexikon, Művészeti Lexikon és Sportlexikon szolgáltak.
Závodszky Zoltán az 1906-1907-es tanévben volt iskolánk növendéke. Opera és dalénekes (tenor). 1920 óta a budapesti Operaház tagja, 1943-tól örökös tagja. Wagner operáinak tenorszerepeit kivétel nélkül magyarul énekelte idehaza, s ez úttörő kezdeményezés volt. Később a Wagner-operák szövegkönyveit, a dalirodalomból 960 műdalt fordított le magyarra. 1945-től 1949-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanított. 1957-1962 között Bécsben a Hochschule für Musikon, majd 1972-ig a Konservatorium für Musik und darstellende Kunston tanított. 1975-ben a Magyar Televízió portréfilmet készített róla.
Conreader György 1899-től 1902-ig szabadkézi rajzot tanított gimnáziumunkban. A müncheni akadémián Piloty tanítványa volt, 1860-62 között tanár volt a weimári akadémián. A 70-es évek végén Budapesten telepedett le, szerepelt a Műcsarnok 1883-84-es tárlatán. Főbb művei: Carthago pusztulása, (München, Maximilianeum). A müncheni tudományos akadémia alapítása (a Müncheni Nemzeti Múzeum freskója), II. József halála (1874). Magyarországon arcképet festett.
Kacsóh Pongrác zeneszerző, zenepedagógus, tanár. A századforduló körül tanított gimnáziumunkban. 1898-tól mint budapesti matematika-fizika szakos tanár természettudományi, főként matematikai cikkeket publikált, később zeneelmélettel, komponálással, zenei szaklap szerkesztéssel foglalkozott. A Csipkerózsika című daljátékára felfigyelve felkérték a János vitéz megkomponálására. 1909-ben Kecskeméten a főreáliskola igazgatója, a közép és felsőfokú zenetanfolyamok főigazgatója. Hosszú ideig a Székesfőváros Énekkar vezetője, az Országos Dalszövetség igazgatója, valamint az Országos Zeneszövetség elnöke. Az elsők közé tartozik, akik felismerték Bartók Béla zenéjének jelentőségét.
Bíró Lajos rovartani kutató, néprajzi gyűjtő. A múlt század nyolcvanas éveiben tanított gimnáziumunkban. Szűkös anyagi eszközeit gyűjtő utakra fordította, s az Állattárba került 60 ezer példányból álló rovargyűjteménye vételárán 1895-ben természettudományi gyűjtő útra indult Német-Új-Guineába, ahol kisebb megszakításokkal 7 évet töltött. Közben néprajzi gyűjtéseket is folytatott. A Magyar Nemzeti Múzeumba került gyűjteményének feldolgozásában számos európai ország zoológusai részt vettek. A 6 ezer darabból álló néprajzi gyűjtemény a pápua népélet széles keresztmetszetét nyújtotta. Rövidebb zoológiai gyűjtőútjai közül a görögországi (1906) és a bulgáriai (1928) jelentősebb. Az Országos Néprajzi Múzeum 1951-ben Bíró Lajos emlékkiállítást rendezett.
Madzsar Gusztáv irodalomtörténész. A múlt század végén tanított gimnáziumunkban. 1903-tól a makói főgimnázium igazgatója, majd a Budapest vidéki tankerület főigazgatója. 1910-ben megindította az Irodalmi segédkönyvek című sorozatot. Angol, finn, francia, orosz fordításai jelentek meg.
Mező Ferenc sportíró, tanár. Az 1920-as években tanított gimnáziumunkban. Az 1928.évi amsterdami olimpián irodalmi epikai bajnokságit nyert. Az olimpiai játékok története című munkájával, mely könyv alakban 1929-ben magyarul, 1930-ban németül is megjelent. A II. világháború után 1953-ig mint minisztériumi főosztályvezető a sportügyek intézésével foglalkozott. A Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak 1948-tól, a Testnevelési Tudományos Tanácsnak pedig megalakulásától haláláig tagja volt.
Prohászka József festő. A század elején gimnáziumunk diákja. 1923-tól állította ki budapesti tárlatokon, több díjat nyert, olaszországi és franciaországi kiállításokon is szerepelt. 1948-ban svéd, dán, és osztrák kiállításokra grafikai műveket küldött. Arcképeket, tájképeket festett naturalista stílusban.
Prohászka János nyelvész, tanár, a nyelvtudományok kandidátusa. Az I. világháború előtt tanított gimnáziumunkban. Oktatómunkáját megszakította az I. világháború, frontszolgálatot teljesített, 1920-ban a Tanácsköztársaság alatt tanúsított baloldali magatartása miatt állásából elbocsátották. Nyelvészeti munkásságát tovább folytatta. Elsősorban szótörténeti, alaktani, stilisztikai, nyelvhelyességi és tudománytörténeti kérdések foglalkoztatták. Összeállította a Nyelvőrkalauz II. kötetét (1927), később III. kötetét rendezte sajtó alá (1951). 1945 után korábbi érdeklődési körén kívül elsősorban szótárszerkesztéssel foglalkozott. A Magyar Nyelvtudományi Társaság választmányi tagja.
Komjádi Béla magántisztviselő, sportújságíró. 1909-ben érettségizett gimnáziumunkban. Munkásságának eredménye a magyar vizilabda-csapat hírneve és elsősége. A Magyar Úszó Szövetség vizilabda kapitánya, majd haláláig ügyvezető alelnöke. A magyar sportéletben elsőként foglalkozott az utánpótlással és vezette be a tornatermi edzést. Sokat tett a nemzeti sportuszoda megteremtéséért. Mint a válogatott kapitánya, fontosnak tartotta az utánpótlás nevelését. Ifjúsági mérkőzéseket rendezett, melyekben a középiskolásokat is bevonta. Vezetésével vizilapda csapatunk 1932-ben a los angelesi olimpián bajnokságot, 1926-ban Budapesten, 1927-ben Bolognában, és 1931-ben Párizsban Európa bajnokságot nyert.
Baransky Emil László akvarellfestő, grafikus. Az I. világháború előtt tanított gimnáziumunkban. Budapesten Székely Bertalan és Nádler Róbert növendéke volt, majd Londonban folytatott tanulmányokat, ahol 1908-ban aranyérmet kapott. 1920-tól 1941-ig a Képzőművészeti Főiskolán akvarellfestést és rajzpedagógiát tanított. Rézkarccal is foglalkozott, miként akvarelljjei, ezek is városképeket és falurészleteket örökítettek meg.
Farkasfalvi Imre az I. világháború előtt tanított iskolánkban. A Mintarjaziskolában Székely Bertalannál, Nagybányán Réti Istvánnál, Münchenben és Olaszországban tanult. 1920 és 1939 között Budapesten rajztanár volt. 1906-tól szerepelt a Műcsarnok tárlatain arc- és tájképeivel.
Galla Endre festő. A 20-as, 30-as és 40-es években tanított gimnáziumunkban. Csók Istvánnál tanult a budapesti Képzőművészeti Főiskolán. 1924-től szerepeltek művei tárlatokon, 1933-ban Rákospalotán volt gyűjteményes kiállítása. Tájképeket és portrékat festett. Festészete a nagybányai hagyományokban gyökerezett. Több tankönyvet és tanári segédkönyvet szerkesztett.
Molnár Lajos 1934-ben érettségizett gimnáziumunkban. 1940-ben az országos mezei futás csapatbajnokság első helyezettje volt.
Zsuffka Viktor 1928-ban 320 cm-rel Magyarország rúdugró bajnoka. Ebben az évben érettségizett gimnáziumunkban.
Napjaink híressé vált diákjai
"A föld elég mindannyiunk szükségletére, de nem elég mindannyiunk mohóságára"
(Mahatma Gandhi)
Iskolánk Rákospalota legrégebbi középfokú oktatási intézménye, melyet 1878-ban négyosztályos algimnáziumként negyedi Szabó Alajos alapított.
A Budapest-Vác vasútvonal közelében elhelyezkedő iskola hamar népszerű lett a városi és vidéki diákok körében.
Az intézmény 1948-ban került állami tulajdonba és felvette Dózsa György nevét.
Iskolánk alapítása óta elkötelezett híve a természet, a minket körülvevő környezet védelmének, gondozásának, építésének. Diákjainkat is a fenntarthatóságra nevelés szellemében oktatjuk, neveljük.
Fontosnak tartjuk hagyományaink, ünnepeink életben tartását, az együtt és egymásért való attitüd kialakítását, a konfliktusok minél hatékonyabb kezelésének megvalósítását, a sokszínűség és egyediség elfogadását.
Hisszük, hogy aktív tanuláson alapuló, a mindennapi életben használható tudást és kompetenciákat nyújtó oktatással érhetjük el céljainkat.
Tanítási órákon és azon kívül is szem előtt tartjuk a környezetvédelem, újrahasznosítás, egészséges életre nevelés feladatait. Tudjuk, hogy az akár tudattalanul is elsajátított viselkedésminták
segítenek világunk fenntarthatóságában, hisszük, hogy a fenntarthatóságra nevelés a jövő útja.
Az iskolánkba beiratkozó gyerekeket már a tanítás megkezdése előtt, augusztusban erdei gólyatáborba hívjuk, ahol játékos, sportos feladatok teljesítése közben észrevétlenül kovácsolódnak osztályközösséggé,
igazi Dózsás diákká.
Tanulmányi kirándulásokat, túrákat, rendkívüli osztályfőnöki órákat szervezünk. Voltunk már a Paksi Atomerőműben, a Fovárosi Hulladékhasznosító Műben, részt vettünk patak-parti szemétszedő akcióban.
Edukációs előadások tartására meghívtuk az FKF szakembereit, Vizitúrát, sítábort, kerékpártúrát, tavasztól őszig kirándulásokat szervezünk.
A tanítási években több helyi és országos kezdeményezéshez is csatlakoztunk.
Aktívan részt veszünk a Klímatüntetéseken, az Európai Sport Nap, a Pénz7, a Digitális témahét programjain. Jelen vagyunk a TeSzedd mozgalom, a 10 millió Fa közösség,
a Kutatók éjszakája és a Kihívás napja eseményein.
A 10 millió Fa közösség XV. kerületi önkéntesével vettük fel a kapcsolatot, melynek eredményeképpen kaptunk 10 darab facsemetét, ebből két körte-, egy alma- és egy cseresznyefát is ültethettünk.
A Határtalanul pályázat segítségével több osztályunk járt Erdélyben.
Évek óta lelkesen szavalunk a költészet napján, melyre mindig meghívunk egy-egy színészt, költőt, írót.
Nagy hangsúlyt helyezünk az egészséges életmódra, ezért több szabadtéri sportolási lehetőséget biztosítunk az iskola közössége részére. Műfüves focipálya, kosárlabda pálya, pingpongasztal, teqball asztal, futó- és távolugrópálya is megtalálható az iskola kertjében.
Az iskolában dolgozó védőnő prevenciós jelleggel rendszeresen tart gerinctornát az osztályoknak, tanároknak.
A takarékosságra nevelés, a műanyaghulladék visszaszorítása érdekében törekszünk rá, hogy diákjaink saját kulacsból igyanak és minél kevésbé vásároljanak műanyag palackos üdítőket.
A tantermekben szelektív hulladékgyűjtő edényeket helyeztünk el.
Gyűjtjük a műanyag kupakokat, az elemeket, minden évben szervezünk papírgyűjtést.
A tankönyvek szállításából iskolánkban maradt raklapokból padokat, asztalokat készítettünk.
Csatlakoztunk a Szívószálmentes augusztus programjához és azóta az iskolai táborokban, rendezvényeken nem használunk műanyag evőeszközöket, tányérokat, szívószálat.
Az iskola DÖK termét a kollégák, diákok által behozott bútorokkal rendeztük be, díszítéshez pedig már kidobásra ítélt bakelit és CD lemezeket használtunk. Megunt, szakadt, régi farmerekből készített az egyik szülő babzsák foteleket.
Karácsony előtt ruha, játék, édesség gyűjtésével cipősdobozokat készítünk melyeket a Mikulásgyárba viszünk el.
Nagyon fontos feladatnak tartjuk hagyományaink ápolását, új hagyományok teremtését.
Minden évben megtartjuk a szalagavató- és a gólyabált.
Ellátogatunk a 301-es parcellához, csatlakozunk a Nagy Versmondás-hoz.
Dózsa-napokat szervez a DÖK, melyen játékos, sportos vetélkedőket, egészségnapot szervezünk, vendégeket hívunk.
Karriernapot tartunk, melyre meghívjuk a különböző vállalatok, szakmák, egyetemek, továbbképző intézmények képviselőit, hogy minél szélesebb körben tudjanak tájékozódni diákjaink. E mellett még az Educatio Szakkiállításra is ellátogatunk.
Sítábort Gerlitzenben, gólyatábort Bernecebarátiban, evezős- és kerékpártábort változó helyszíneken szervezünk.
Karácsonykor templomi koncertet szervezünk, ahol iskolánk tanulói, a diák- és a tanári kórus lép fel.
Az egész iskolát megmozgató Lepcsényi-futást több mint 30 éve minden év októberében, régi kollégánk emlékére rendezzük. Ez a nap legtöbbször egybeesik az Európai Iskolai Sport Napjával, melyre regisztrálunk.
Részt veszünk a Nemzeti Színházban meghirdetett Ádámok és Évák programsorozaton, melynek keretén belül a drámatagozatos diákok a színház nagyszínpadán mutatkozhatnak be.
Szoros kapcsolatot ápolunk a Művészetek Palotájával, a Magyar Állami Operaházzal. Több előadáson, programon vettünk részt és táncosaink szereplőként is felléptek az Erkel Színház színpadán.
A Nemzeti Kulturális Alap pályázatain táncosaink többször nyertek támogatást előadásokra és előadói kurzusokra is.
Iskolánk alapításának 140. évfordulójáról ünnepségsorozaton emlékeztünk meg.
Diákgyűlés keretein belül megbeszéljük a legfontosabb iskolai programokat, problémákat, közös célokat keresünk.
Az iskolánkban folyó, a fenntarthatósággal összefüggő feladatok, programok szervezése, lebonyolítása tanáraink, diákjaink és dolgozóink közös együttműködésének eredménye melyet a jövőben is folytatni szeretnénk.
Jelmondatunk:
"Minden egyes apró cselekedet számít. Mindenki tehet a változásért, minden egyes nap, és minden egyes percben, hogy jobb legyen a világ."
Dr. Jane Goodall
A kialakult járványhelyzet miatt, novembertől iskolánk is zárva tart, így a tervezett programok nagy részét nem tudjuk megtartani.
Az iskola éves munkatervében megjelölt és megtartott programok
Részvétel országos programokon, pályázatokon, versenyeken:
Megjelenésünk a médiában:
Minden tanteremben papír- és műanyaghulladék-gyűjtőt helyeztünk el.
Elkezdtük felhasználni a tankönyvek szállítása után megmaradt raklapokat, padok, asztalok készültek belőlük.
Az iskola éves munkatervében megjelölt és megtartott programok
Mivel a koronavírus járvány miatt március 16-tól minden intézmény zárva maradt, így sok programunk elmaradt:
Részvétel országos programokon, pályázatokon, versenyeken:
Megjelenésünk a médiában:
Az iskola éves munkatervében megjelölt programok
Részvétel országos programokon, pályázatokon, versenyeken:
Megjelenésünk a médiában:
Az iskola éves munkatervében megjelölt programok
Részvétel országos programokon, pályázatokon, versenyeken:
Megjelenésünk a médiában:
"Minden egyes apró cselekedet számít. Mindenki tehet a változásért, minden egyes nap, és minden egyes percben, hogy jobb legyen a világ"
(Dr. Jane Goodall)
Vezető: Mester Anikó (testnevelés-német nyelv, Dök)
Bancsókné Hafiek Mária (biológia-kémia)
Ligeti Zsuzsanna (történelem- latin nyelv)
Merk Péter (rajz)
Oláhné Holdampf Hedvig (magyar nyelv és irodalom- történelem)
Szabó-Ambrus Veronika (testnevelés)
Szántóné Gelesz Andrea (angol-orosz nyelv)
Szentpéteri Sára (biológia-földrajz)
Tenki Tamás Gábor (graham - tánctörténet)
Ábri Magdi ( technikai személyzet)
Balogh József kertész
Fehér Viktor (könyvtáros)
Bicskei Petra (német-olasz nyelv)
A gimnázium Budapest külső kerületében, kertvárosi részen, ősfás parkkal határolt területen fekszik. Madárcsicsergés, madárfajok sokszínűsége jellemzi. Közelben található helyi jelentőségű természetvédelmi terület, erdő, patak, tó, mezőgazdasági terület, melyek lehetőséget biztosítanak külső programoknak, kihelyezett tanóráknak, a környezettel való kapcsolódásnak.
Környezettudatos, a fenntarthatóságot szem előtt tartó közösség formálására törekszünk. Minden munkaközösségben a környezetvédelem iránt elkötelezett, a diákokat környezetük megóvására tanító, példamutató tantestület vagyunk. Küldetésünk egy olyan iskolai élet kialakítása, amely közösségépítő, csapatmunkában élen járó, innovatív gondolkodású, amelyben a tanár-diák közösen dolgozik azon, hogy megvalósuljanak az ökoiskola törekvéseink, céljaink.
Célunk a diákok környezettudatos magatartásának, környezetért felelős életvitelének elősegítése, mellyel a természet, az épített és társadalmi környezet, az ember szokásrendszerének érzelmi, értelmi, esztétikai és erkölcsi megalapozását is értjük.
Meg kell alapoznunk tanítványaink környezeti etikáját, társadalmi-természeti felelősségét, formálnunk kell alakuló értékrendszerét, együttműködési képességeit, demokratikus jogainak gyakorlását, aktív állampolgárságát. Társadalmi szerepvállalás keretein belül szervezünk önkéntes munkákat, mint pl. szemétszedések, faültetések, kertészkedés, helyi civil szervezetekkel való együttműködés, azok támogatása.
Célunk a környezettudatosság és fenntarthatóság terén olyan rendszerszemléletű, új tanítási-tanulási stratégia kialakítása , amely messzemenően figyelembe veszi az egyéni különbségeket, esélyt teremt minden gyermek számára a környezeti kultúra és az ezzel összefüggő kompetenciák elsajátítására.
A környezeti nevelést kiegészítjük iskolán kívüli formában is, így felkeresünk kirándulóhelyeket, közművelődési intézményeket, múzeumokat, növény- és állatkerteket, vadasparkokat, nemzeti parkokat, környezetvédelmi oktatóközpontokat, természet- és környezetvédő civil szervezeteket, illetve iskolánkba meghívunk külső előadókat is.
A velük való együttműködés igen fontos az iskolai környezeti nevelés szempontjából, hiszen kötetlenebb, belső motivációra épülő tanulásra adnak lehetőséget.
Célunk a fenntarthatóság égisze alatt gondolkodó, tevékenykedő polgárok nevelése, akik képesek a világ kihívásait rendszerben szemlélni, azokra választ adni, hiszen a globális válságok csak együtt kezelhetők.
Fő célunk mindemellett elsősorban a szemléletformálás (a társadalmi környezet formálása!), amely nélkül nem létezhet fenntartható élet, hiszen a zöld kompetenciákkal rendelkező felnőttek fognak természeti és mesterséges környezetünkre ható döntéseket hozni nap, mint nap.
Szeretnénk a jövő környezettudatosan cselekvő állampolgárait nevelni.
Ez nem létezhet a Szülői Munkaközösség és a Dök szoros együttműködése, támogatása nélkül. Bízunk támogatásukban, a velük való jó és eredményes kapcsolatban is.
a szelektív hulladékgyűjtők rendeltetésszerű használatának elsajátítása (első biológia órák, első osztályfőnöki órák)
edukációs programokon való részvétel az FKF XV. kerületi Szemléletformáló- és Újrahasználati Központban
takarító személyzet segítése, a diákok érzékenyítése, felelősségvállalásának kialakítása társadalmi szerepvállalás keretein belül a termek tisztaságával kapcsolatban
Passzold vissza Tesó ÚJ! mobil újrahasznosítás kampány megszervezése
Elemgyűjtés
CseppetSem program; használt sütőolaj gyűjtésben való részvétel
egészség- és ökoprogramok szervezése
főbb világnapokon tematikus kirándulások, osztályfőnöki órák, programok szervezése
kulacshasználat népszerűsítése
kerékpáros- és rollerközlekedés népszerűsítése, kerékpártúrák szervezése, bringásvándor-vízivándor-és túravándor táborokon való részvétel a nyár során
Rákospalota környezeti értékeinek megismerése
az öreg fák megóvása, fa- és cserjeültetés, madárvédelem, madáretetés, etetők, oduk kihelyezése és ápolása az udvaron
Te szedd önkéntes szemétszedéshez való csatlakozás, szemétszedések a kerületben
nevelőtestület egészségmegőrzése céljából sportolási-és kirándulási programok
Öko hírmondó tábla az aulában
természettudományos projektek keretén belül fenntarthatósággal kapcsolatos témák feldolgozása
csatlakozás a Fenntarthatósági Témahét programjaihoz, részvétel a ZöldOkos Kupán
a Budapesti Diáksport Szövetség és a Természetbarátok Szövetségének túra programjaihoz való csatlakozás
További információ a magyarországi ökoiskola programról: okoiskola.hu
Készítette az öko-munkacsoport közreműködésével: Mester Anikó
2024.08.30.
A projektet az Európai Bizottság támogatta.
A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság
nézeteit.
A projekt összefoglalása A Dózsa György Gimnázium és Táncművészeti Szakgimnázium elődintézményét 1877-ben alapították. Jelenleg az iskola hat évfolyamos általános tantervű, négyosztályos gimnáziumi képzést kínál dráma, testnevelés, nyelvi és általános tagozaton, valamint táncművészeti szakgimnáziumi képzést. Jelen KA122-SCH "A Dózsa a nemzetköziesítés útján" című pályázatunk az intézmény első európai uniós pályázata. A Z generáció tanulási szokásai átalakultak. Ezt az iskola X és Y generációs tanárai alapvetően problémaként élik meg, mivel az erőforrásaikat nem érzik elégségesnek az új helyzethez való alkalmazkodáshoz. A pedagógus életpályamodell és a NAT korszerűsítése elindították ugyan a szakmai megújulást, de a hazai továbbképzések sokszor nem biztosítják a tanulási eredmények fenntarthatóságát. Az iskola a nemzetköziesítésre lehetőségként tekint, ami új erőforrásokkal, innovatív jó gyakorlatokkal gazdagítja a tanítási-tanulási folyamatot a tanórán és a tanórán kívül.
A nemzetköziesítést folyamatnak tekinti az iskola, több lépésben tervezi céljai elérését. Az intézmény szervezett ugyan már előzőleg több külföldi tanulmányi utat, de jelen pályázat keretében nyílik először lehetőség arra, hogy tanárok és diákok külföldi intézményekkel, kollégákkal és diáktársakkal dolgozzanak együtt. Sok hátrányos helyzetű diák számára az európai uniós forrásból támogatott pályázati tevékenységgel megvalósulhat az esélyegyenlőség. A 21. századi iskola kihívásai megkövetelik a nemzetközi pedagógiai trendek ismeretét, a tanárok és diákok motivációjának erősítését és fenntartását, kollaborációs készségük fejlesztését és a tudásmegosztást. Ezért az iskola 2021 októberében megalakítja az innovációs munkacsoportot, amely programját a mobilitások tanulási eredményeinek beépítésével fogja kidolgozni. Továbbá a 2021/2022-es tanévben induló Ökoiskola megvalósítandó projektjeinek megtervezésekor felhasználják a mobilitások tanulási eredményeit.
2021 szeptemberétől 2022 áprilisáig 8 tanár mobilitása valósul meg, melynek során az intézményvezető gyakorlati workshop keretében használja az innovatív menedzsmentet támogató eszközöket. A pályázat projektmenedzsere, illetve a projektteam egyik tagja a továbbképzés végére elkészíti a külföldi kollégákkal együtt egy partnerségi projekt vázlatos tervét. A tanári kurzusokon a résztvevők létrehoznak egy több funkcióval rendelkező ingyenes weblapot, egy permakultúra projektet, kipróbálnak modern, motiváló oktatási módszereket és munkaformákat, valamint a tanulást támogató alkalmazásokat. 2022 áprilisában 22 diák csoportos mobilitására kerül sor, amelynek keretében az ESE Malta "Környezet és fenntarthatóság" című oktatási programban vesznek részt más nemzetiségű diákokkal együtt. Projektmunka keretében prezentációt vagy egyéb produktumot készítenek arról, hogy mit tehetnek a fenntarthatóság érdekében otthon, az iskolában, egy sport - vagy bevásárlóközpontban.
A 12 hónap futamidejű projekt eredményeként a mobilitásokon szerzett tanulási eredmények beépítésével az intézmény megvalósítja első európai uniós projektjét. Az iskolavezetés, a tanárok és a diákok nemzetközi kapcsolataiknak, interkulturális kompetenciáinak, új inspirációiknak köszönhetően az iskolai innováció úttörőivé válnak, pozitív attitűdjük motiválja az iskola egészének mobilitási, nyelvtanulási hajlandóságát. A Pedagógiai Program kiegészül a 21. századi készségek, a modern tanítási - tanulási módszerek alkalmazásával, az Ökoiskola nemzetköziesítés útján történő fejlesztésével. Az iskola innovációs munkacsoportot alakít, melynek programja a mobilitásokon szerzett tanulási eredmények beépítésével készül el. A 2022-2023-as tanévtől az iskola aktívan részt vesz a Fenntarthatósági Témahét programjaiban; ennek megtervezésében is hasznos segítséget nyújt a projekt. A projekt eredményeinek fenntarthatóságát intézményi és intézményen kívüli disszeminációval is biztosítjuk.
Diákok
Diákok beszámolója a máltai utazásról képekkel
Tanárok
Bodáné Karakó Katalin beszámoló
BANCSÓKNÉ HAFIEK MÁRIA | biológia - kémia |
BARNET HAJNALKA | társastánc |
BARTOS DÁNIEL | angol nyelv - történelem |
BEDI JÓZSEF KÁLMÁN | technika |
BENDE NÓRA | magyar nyelv és irodalom - német nyelv |
BENKOVICS SÁNDOR | magyar nyelv és irodalom - biológia - kémia - drámapedagógia |
BICSKEI PETRA | német nyelv - olasz nyelv |
BIRÓ EDIT ÉVA | matematika - kémia - informatika |
BODÁNÉ KARAKÓ KATALIN | angol nyelv |
BOKROSSY BARBARA PETRA | tánctanár (klasszikus balett) |
BORVENDÉGH ÁHIM | testnevelés |
BÖLCS ÁGNES | olasz nyelv |
CSÁKBERÉNYI-NAGY ERZSÉBET | matematika - fizika |
CSER ANITA | matematika - magyar nyelv és irodalom |
ERŐS-MELEGH ENIKŐ ERZSÉBET | testnevelés |
FODOR ZSUZSANNA ANNA | magyar nyelv és irodalom - német nyelv |
GYŐRI VALÉRIA | angol nyelv |
GYÖRKE TÍMEA | testnevelés - gyógytestnevelő tanár - művészetterapeuta - kontakt - kreatív mozgás |
HEGEDÜS ZSUZSA | angol nyelv |
JÓZSA GÁBOR | gyógypedagógus - tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos tanár |
KELEMEN-SEBŐK SZILVIA | testnevelés |
KOCSIS NÁNDOR | emberismeret és etika - színházi szaknevelő |
LICHTENSTEIN MÁRK | testnevelés |
LIGETI ZSUZSANNA | történelem - latin nyelv |
MAGYAR GABRIELLA | matematika |
MARKOVICS ÉVA | magyar nyelv és irodalom |
MÁTIS ESZTER | német nyelv - mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember |
MÁTYÁS HORTENZIA | olasz nyelv |
MEDZAY ANIKÓ ZSUZSANNA | olasz nyelv |
MERK PÉTER | rajz |
MESTER ANIKÓ | testnevelés - német nyelv |
MESTER ATTILA | testnevelés |
MEZŐNÉ OSZLÁNCZI ILONA | digitális kultúra |
MIKLÓSNÉ VERES LÍVIA | angol nyelv - történelem |
MINYA ERIKA | földrajz - biológia |
MÓROCZ GÁBOR | filozófia - magyar nyelv és irodalom - történelem |
NÁDASDI-URBÁN ERIKA | francia nyelv |
OLÁHNÉ HOLDAMPF HEDVIG | magyar nyelv és irodalom - történelem |
PANKOTAI LAJOS | német nyelv - angol nyelv |
PÉTER SAROLTA | angol nyelv |
PRESÉR ÁGNES JUDIT | angol nyelv - magyar nyelv és irodalom |
RÁBEL SÁNDOR | testnevelés |
RÁCZNÉ NAGY MÁRTA | magyar nyelv és irodalom - történelem |
RADNAI DÁNIEL SZABOLCS | magyartanár - mozgóképkultúra- és médiaismeret |
RIGÓ SZILÁRD SÁNDOR | matematika |
SEBESTYÉN TÜNDE | matematika - informatika |
SZABÓ-AMBRUS VERONIKA | testnevelés - gyógytornász-fizioterapeuta |
SZAKOSNÉ BRÁN ANDREA IDA | matematika - kémia |
SZALAI GERGŐ | digitális kultúra |
SZÁNTÓNÉ GELESZ ANDREA | angol nyelv - magyar nyelv és irodalom - drámapedagógus |
SZÉKELY MÁDAI LÁSZLÓ | történelem |
SZENTPÉTERI SÁRA | biológia - földrajz - latin nyelv |
SZIKLAI MARIANNA | biológia - földrajz |
SZÍKY ENIKŐ JULIANNA | matematika - fizika |
SZITT MELINDA | tánctanár |
SZMRECSÁNYI ILDIKÓ | táncpedagógus - tánctanár (moderntánc) |
SZŰCSNÉ KERESZTES ÉVA | angol nyelv |
TENKI TAMÁS GÁBOR | táncpedagógus - tánctanár (graham) - tánctörténet |
TIRINGER CSABA | fizika - matematika |
TOLDINÉ CSIBA CSILLA | magyar nyelv és irodalom - ének-zene - táncpedagógus - fejlesztő pedagógus |
TOLNAI PÉTER | informatika |
TOLNAI ANDREA | magyar nyelv és irodalom - történelem |
TÓTH REBEKA | tánctanár (moderntánc) |
TÓTHFALUSI ANDRÁS | matematika |
TROSKÓ ANITA KRISZTINA | testnevelés |
URBÁN KÁLMÁN | matematika - fizika |
VARGA VIKTÓRIA | kortárstánc pedagógus - tánctanár (kortárstánc) |
VÍGH ZSOLT | testnevelés - történelem |
VIOLÁNÉ TÓTH ESZTER ILDIKÓ | táncpedagógus (balett) |
ZÖLD ANDREA KATALIN | fizika - történelem |
ZULAUF BORBÁLA | pszichológus |
Ügyviteli dolgozók | |
---|---|
HAUSER KLÁRA | iskolatitkár |
RIPPEL-JUNI EMESE | iskolatitkár |
STRAUSZ ÉVA | iskolatitkár |
URBANCSEK GYÖRGYNÉ | iskolatitkár |
FEHÉR VIKTOR | könyvtáros |
PAPP KRISZTIÁN | rendszergazda |
POLGÁRI SZABOLCS | rendszergazda |
"A Nemzeti Örökség Intézetének emlékezetpedagógiai partnerintézménye"